Go to content

warszawski.ninja

Zrzut ekranu prototypu pokazuje kolejne ekrany  procesu zgłaszania i potwierdzania problemu w kursowaniu komunikacji miejskiej.
Mam pomysł
Zwycięzca (miejsce 1)

warszawski.ninja

Natrafiłeś na problem z kursowaniem metra, KM, SKM albo WKD? Zgłoś go! Raporty od innych użytkowników natychmiast trafiają na twój telefon, ułatwiając codzienne przejazdy komunikacją miejską. Bądź jak ninja — nie daj się zaskoczyć!
Krótki opis problemu i sposób działania aplikacji, która na niego odpowiada: 

Warszawska sieć komunikacji miejskiej jest gęsta i dobrze zorganizowana, ale wystarczy jeden wypadek, jedna awaria albo jeden spalony most, żeby warszawiacy tracili do niej zaufanie.  Aby można było na niej polegać w 100%, potrzebny jest mechanizm informowania o utrudnieniach w kursowaniu pociągów, tramwajów i autobusów w czasie rzeczywistym.  Kiedy pojawiają się kłopoty, lepiej jest o nich wiedzieć i próbować im zaradzić (albo je obejść), niż nie wiedzieć nic.  

Aplikacja warszawski.ninja pozwala warszawiakom na bieżąco śledzić raporty o problemach na trasach. Użytkownicy tworzą nowe raporty oraz potwierdzają lub zaprzeczają tym już istniejącym.  Poprzez crowdsourcing warszawski.ninja staje się zawsze aktualnym zbiorem najświeższych informacji o komunikacji miejskiej. 

Przewidywana zmiana społeczna spowodowana pojawieniem się nowej aplikacji: 

Dzięki aplikacji wzrośnie świadomość nt. stanu komunikacji miejskiej. Informacje o punktualności kursowania będą dostępne na bieżąco, co pozwoli użytkownikom podejmować trafniejsze decyzje o wyborze środka transportu:  kłopoty na linii metra? — jedźmy tramwajem;  awaria SKM? — przesiądźmy się do autobusu. Użytkownicy będą mieli poczucie przynależenia do społeczności, która poprawia jakość działania komunikacji miejskiej. Raporty o opóźnieniach i awariach komunikacji będą archiwizowane i stworzą osobny zbiór danych, na podstawie których będzie można rozliczać sprawność działania komunikacji miejskiej.

Strona www projektu: 
http://warszawski.ninja
Fanpage na FB: 
https://www.facebook.com/warszawski.ninja
Twitter i/lub inne media społecznościowe: 
https://twitter.com/warszawskininja
Opis technologii, która zostanie wykorzystana do zbudowania aplikacji (w tym informacja o licencji i dostępności aplikacji): 

Aplikacja jest rozwijana we frameworku Meteor (node.js po stronie serwera, HTML i JavaScript po stronie klienta), z wykorzystaniem bazy danych MongoDB.  Kod źródłowy dostępny jest na licencji MIT na Githubie: https://github.com/stasm/warszawski.ninja.   Docelowe platformy, na których aplikacja będzie dostępna, to HTML5 (jako strona internetowa działająca na desktopach i urządzeniach mobilnych), Android i iOS.   Aplikacja będzie zgodna z wytycznymi dostępności WCAG 2.0 opublikowanymi przez W3C WAI.

W aplikacji zostały wykorzystane następujące dane z api.um.warszawa.pl:

  • Transport miejski → Rozkłady jazdy ZTM → Przystanki,
  • Transport miejski → Rozkłady jazdy ZTM → Linie,
  • Transport miejski → Rozkłady jazdy ZTM → Rozkłady.

W przyszłości planujemy wykorzystać kolejne zbiory:

  • Transport miejski → Komunikacja → Przystanki KM,
  • Transport miejski → Komunikacja → Przystanki SKM,
  • Transport miejski → Komunikacja → Przystanki WKD,
  • Transport miejski → Komunikacja → Przystanki ZTM,
  • Transport miejski → Komunikacja → Stacje metra,
  • Transport miejski → Komunikacja → Tramwaje,
  • Dane on-line → Tramwaje on-line → Położenie tramwajów on-line.
Plan pracy i cele, które stawia przed sobą zespół (opis tego, co realistycznie może powstać w danym czasie): 
  1. 1 — 31 marca: przygotowanie prototypu (http://warszawski.ninja),
  2. 9 ­— 30 kwietnia: analiza dostępnych zbiorów danych oraz zaprojektowanie sposobu wykorzystania ich w aplikacji (import linii komunikacyjnych oraz listy przystanków i stacji),
  3. 1 — 15 maja: badanie użytkowników i przygotowanie projektu UX aplikacji,
  4. 16 — 17 maja (hakaton): dokończenie prac z punktu 3. oraz stworzenie natywnych aplikacji na systemy Android i iOS,
  5. 18 maja — 15 czerwca: testy z udziałem pierwszych użytkowników, poprawianie błędów; na tym etapie nie będą już dodawane nowe funkcje.
Jak zespół zamierza zapewnić trwałość projektu po zakończeniu konkursu: 

Kod źródłowy aplikacji i serwera jest dostępny na wolnej licencji MIT.  Programiści zainteresowani rozwijaniem aplikacji mają wgląd w kod źródłowy i mogą zgłaszać propozycje poprawek i nowych funkcji na przykłąd poprzez mechanizm pull requests na Githubie. Framework Meteor jest dobrze udokumentowany a zainstalowanie aplikacji lokalnie w celach programistycznych sprowadza się do trzech prostych kroków.

Opracowany w punkcie 2. import danych z api.um.warszawa.pl zapewni ciągłość funkcjonowania w przypadku zmian tras, przystanków i rozkładów linii komunikacyjnych w przyszłości.

Aplikacja jest zintegrowana z kontem ZTM w serwisie Twitter. Bieżące informacje publikowane przez ZTM konwertowane są w czasie rzeczywistym na zgłoszenia i rozsyłane do użytkowników warszawskiego.ninjy. Dzięki temu nawet w początkowej fazie pozyskiwania użytkowników w aplikacji dostępne są najświeższe raporty.

Serwer aplikacji zostanie uruchomiony na platformie Linode. Opłata za hosting Linode w wersji podstawowej wynosi $12 miesięcznie i zostanie pokryta przez autora.

Opłaty za konta deweloperskie Google Play (jednorazowa opłata $25) oraz Apple Store ($99 rocznie) autor pokrywa z własnej kieszeni.

Dane kontaktowe lidera zespołu projektowego: 

Staś Małolepszy: @stas, 883 117 111, smalolepszy@gmail.com, https://github.com/stasm.

Informacje o członkach zespołu projektowego i wciąż poszukiwanych osobach (posiadających określone kompetencje): 

Zespół:

  • Staś Małolepszy — projektant aplikacji, programista JavaScript,
  • Kamil Ziółkowski — projektant aplikacji, tester.
Chęć korzystania (lub nie) ze wsparcia w trzecim etapie (fazie realizacji): 

warszawski.ninja to projekt realizowany po godzinach.  Jesteśmy bardzo zainteresowani otrzymaniem pomocy od osób, które wiedzą więcej od nas i lepiej znają się na sztuce projektowania i tworzenia aplikacji mobilnych.

W szczególności pragniemy dotrzeć do mediów i mieszkańców Warszawy i powiedzieć im o warszawskim.ninjy.  Im więcej użytkowników, tym skuteczniej ninja będzie działać!  Nie mamy też doświadczenia w przygotowywaniu business planów.